Jak si vybrat téma absolventské (bakalářské) práce

Poslední  rok studia přede mnou, a jak už jsem si zvykl z TES IV: Oblivion, na závěr každé etapy dobrodružství číhá hlavní zaporák aby mě finálně prověřil – v tomhle případě v podobě absolventské práce. Ono už vybrat téma byl quest hodný minimálně Hero of Kvatch (titul, který dostanete po zavření první brány Oblivionu – pozn. autora). A protože když si nevím rady, hledám na internetu návody, rozhodl jsem se k výběrovému questu návod sepsat sám. Sice to budu aplikovat na zdravotnická/ošetřovatelská témata, ale většina bodů se dá uplatnit pro jakýkoliv obor.

Jednotlivé školy asi vypisují široký výběr témat, u nás jsme si museli téma vymyslet téma sami. Určitě uslyšíte od vyučujících různé úvahy či průpovídky, jaké požadavky musí téma splňovat, jak musí být přínosem pro odbornou veřejnost a spoustu dalšího. Vykašlete se na to, a projdeme si opravdu ty nejdůležitejší.

Důležité je to, že téma práce musí souviset s naším studiem (záchranářská/ošetřovatelská problematika). Takže pozor na to, ať to nepřesáhne do čistě medicínské oblasti, nejsme lékaři.

Unikátnost práce

Tady to chce bacha. Pominu-li to, že pro vedoucí práce není záživný vést stoprvní Infarkt myokardu pohledem záchranáře, pro oponenta oponovat stodruhé Využití AED při KPR laikem, tak pokud někdo daný téma napsal před váma, věřte tomu, že minimálně oponent jí otevře a vedoucí práce nejspíš taky, a tak byste jí měli otevřít i vy, a to ze dvou důvodů – první důvod je, abyste se vyhnuli téměř stejnému obsahu (a věřte, že u stotřetího Zajištění dýchacích cest záchranářem nic nového nevymyslíte). Druhý důvod je ten, že se můžete rozhodnout dané téma uchopit jinak, a danou práci vašeho předchůdce buď použijete jako inspiraci pro literaturu, nebo využijete přímo jako jeden ze zdrojů.

Na internetu jsou „hlídače plagiátorství“ – já našel odevzdej.cz, tak ho pak vyzkouším. Rozhodně to chce nějakým takovým nástrojem prohnat, abyste nebyli zbytečně obviněni z plagiátorství a měli dostatek času k přepracování.

Význam práce pro autora

Práce by pro vás měla mít význam. Rozhodně vás to bude víc bavit, než když budete psát práci na téma Ošetřovatelský proces u chcíplýho ptáka 🙂 .

V podstatě jsou dva přístupy, jakým se postavíte k významu práce ve vztahu k vaší osobě. První je ten, že budete psát o něčem, co znáte z práce, z předchozího života nebo o chorobě, kterou trpí někdo z rodiny. Já bych tak mohl psát třeba Využití tabletů posádkami ZZS nebo třeba Předávání informací mezi ZOS a IS zdravotnického zařízení. Nebo Astma bronchiale. Ale nepíšu, protože by mi to nic nepřineslo.

Druhý přístup je využít psaní práce k tomu, aby mě to obohatilo nebo abych se něco naučil. Neumíte EKG? Napište práci Intepretace EKG křivky záchranářem a při psaní teoretické práce se vám bude o křivkách i zdát. Chcete se dozvědět neco o lékách co se vozej v autě? Napište Léky ve vozech  RZP ve [vašem] kraji. Chcete mířit do managementu? Napište Spokojenost pacientů s informacemi poskytnutými posádkou ZZS na místě zásahu. Chcete být inspektorem provozu nebo se dostat do biohazard posádky? Napište Vzdělávání záchranářů pro zásah u pacientů s vysoce virulentními chorobami.

Význam práce pro odbornou veřejnost

Sice vám o něčem takovém budou ve škole řikat, ale vykašlete se na to. Pokud nejste geniální nebo nemáte z prdele kliku z pekla štěstí, stejně po obhajobě po vaší práci neštěkně ani pes, maximálně ji využije nějakej jinek nebožák při psaní té své práce. Nebo alespoň já si o te své práci moc iluzí nedělám.

Ale! Pokud se na to cítíte, zamyslete se nad tím, co zrovna hýbe odbornou veřejností, co je zrovna problémem, zkuste práci postavit na tom. Bylo zrovna několik afér s dojezdovými časy? Napište práci na téma Dojezdové časy ZZS v Plzeňském kraji(existuje vůbec takovej kraj?). Řádil nějaký střelec zrovna? Voila, můžete napsat Příprava posádek ZZS na událost Aktivní střelec. Byla nějaká změna legislativy pro naší práci? Napište o tom – Dopad zrušení odborného dohledu u praktických sester.

Napsat prácí k aktuálnímu tématu vám dá velké bonusové body pokud to dobře napíšete, na druhou stranu počítejte s tím, že se v tom u obhajoby všichni povrtají a můžete si pěkne zavařit když to poserete odfláknete. Taky myslete na to, že chcete řešit aktuální problém, ne aktuální problém loňského roku.

Dostupnost literatury

Můžete mít hypercool téma, který vás fakt bude bavit a bylo by přínosem pro celý vesmír, ale pohoříte na nedostatku literatury. Pro psaní práce musíte mít dostatek aktuální(posledních cca 6let) literatury, ze které budete čerpat. Můžete čerpat v zákonech, odborné literatuře, a to jak monografiích, tak i článcích z odborných časopisů (třeba Florence).  No jo, ale jak na tu literaturu přijít?

Může si na theses.cz najít práci podobného/stejného zaměření a podívat se na literaturu využitou v dané práci. Můžete se podívat do nějakého knihovního katalogu,  já používám medvik. A nebo využít rešeršních služeb Národní lékařské knhovny, což je asi nejideálnější varianta, zvlášť pro ty technicky méně zdatné.

Důležitá poznámka – sice je vhodné použít cizojazyčnou literaturu, ale nezapomeňte, že cizokrajné dálavy budou mít jinou legislativu, jiné postupy, jiné kompetence, jiný systém vzdělávání…

Myslete na výzkum

Můžete mít zajímavé téma, dostatek literatury, ale jakmile nebudete mít co zkoumat, jste v prdeli háji. Teda nevím jak na jiných školách, ale u nás musí být součástí absolventské práce praktická část (výzkum). Myslete tedy, co vlastně chcete vyzkoumat, a teprve podle toho, co budete/můžete zkoumat dospecifikujte název, teoretickou část a tak. Taky nezapomeňte na to, že pro určité výzkumy (kvantitativní dotazníky, případně klinický výzkum) budete potřebovat určitá povolení – ať už Etické komise či managementu daného zařízení/organizace. A taky na to, že vyřizování těhle formalit trvá… a trvá… a trvá….

Ale co zkoumat? Vezmeme si příklady použité v předchozích odstavcích:

  • Dojezdové časy ZZS v Plzeňském kraji – jaké byly dojezdové časy, zdali posádky vyjeli včas, co bylo důvodem zdržení…
  • Intepretace EKG křivky záchranářem zkoumejte, jestli záchranáři umějí EKG. Rozdejte jim testy s křivkama a statisticky vyhodnoťte počty správných odpovědí a nejčastější chyby…
  • to samé Léky ve vozech RZP ve [vašem] kraji – „zkoušejte“ záchranáře z dávkování, interakcí a pak statisticky vyhodnocujte
  • Předávání informací mezi ZOS a IS zdravotnického zařízení – tady bych zkoumal, jestli zdravotnické zařízení dostane všechna požadovaná data, jestli to přijde včas, jaké bývá % chyb…
  • Příprava posádek ZZS na událost Aktivní střelec – prošetřete, jak často probíhá cvičení s tímto námětem, jestli se ho zůčastní všechny posádky, jestli existují interní SOP a všichni záchranáři o nich vědí a mají je nastudované, jestli jsou vybaveni balistickými ochranými prostředky…

Pár slov závěrem

Nebojte se toho, zas tak hrozný to neni. Ve škole vám pomůžou. Myslete hlavou, a to nejdůležitější – začněte včas a nenechávejte to na poslední možný termín.

Sdílejte

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

13 − 8 =